ΥπΠΔΒΜΘ | e-yliko | sch | Ο καιρός
Δήλωση Προτιμήσεων ΠΥΣΔΕ | home   
Βιβλιοθήκη ΕΠΕΑΕΚ
 

Η Βιβλιοθήκη προτείνει  :  Το Βιβλίο της Εβδομάδας


"Αυτά όμως, τα βιβλία, ακόμα και αν τα προδώσεις, αυτά ποτέ δεν θα σου γυρίσουν την πλάτη: με απόλυτη σιωπή και σεμνότητα θα σε περιμένουν στο ράφι. Θα περιμένουν και δεκάδες χρόνια χωρίς να παραπονεθούν. Μέχρι που κάποια νύχτα, που θα χρειαστείς ξαφνικά ένα από αυτά, ακόμα και στις τρεις το πρωί, ακόμα και αν πρόκειται για βιβλίο που το παράτησες και το έσβησες από μέσα σου πολλά χρόνια. Εκείνο δεν θα σε απογοητεύσει, αλλά θα κατέβει από το ράφι και θα έρθει να σου κάνει συντροφιά οποιαδήποτε δύσκολη στιγμή. Δεν θα κάνει υπολογισμούς ούτε θα αρχίσει να σου βρίσκει δικαιολογίες και θα αναρωτιέται αν το συμφέρει ή αν το αξίζεις ή αν του ταιριάζεις, αλλά θα έρθει αμέσως μόλις του το ζητήσεις. Ποτέ δε θα σε προδώσει."

ΑΜΟΣ ΟΖ, Ιστορία αγάπης και σκότους.




01 Ιουλ 2011
Ο φύλακας στη σίκαλη
J.D. Salinger

Ο Χόλντεν Κόλφιντ, στο τέλος της εφηβείας του, λαμβάνει τον ρόλο του αντιήρωα, ενός γνήσιου παρία, με την έννοια της άγουρης ακόμα οντότητας που απορεί για όλα και αμφισβητεί τα πάντα και που θέτει ερωτήματα (αναπάντητα για πολλούς, ανύπαρκτα για άλλους). Η ανολοκλήρωτη ιστορία του Χόλντεν περνά μέσα από μιαν απαράμιλλη αγνότητα, από μιαν επίδοση σε γλώσσα του δρόμου, από τον ίδιο τον δρόμο όμως (που σήμερα γίνεται καφετέρια, ίντερνετ, ευτυχώς φορές φορές και διαδήλωση), έτσι όπως μόνον ένας έφηβος (όχι κατ’ ανάγκην Αμερικανός) μπορεί ν’ αποδώσει, με όλες εκείνες τις επαναλήψεις (το «…και τα ρέστα» κυριαρχεί παντού)· ικανά όλ’ αυτά να σε οδηγήσουν σε μιαν απολαυστική εξατομίκευση και οικειοποίηση του κειμένου. Είναι ο αντιήρωας εκείνος που αποδρά από τον κόσμο, που ξέρει ότι σύντομα θα γίνει κομμάτι του. Κι ενώ ο Salinger, παρ’ όλα τα αυτονόητα –για τους «μεγάλους»– διάσπαρτα στο κείμενο, προσπαθεί να χτίσει τον Χόλντεν μέσα στο πλαίσιο μιας μυθιστορηματικής πλοκής που διαρκώς μένει ανολοκλήρωτη, εσύ, ο αναγνώστης, όποιας ηλικίας, επανέρχεσαι για να διασώσεις ένα κομμάτι της ζωής που ονειρεύτηκες ή της μνήμης που έχασες στην πορεία.

Κι όμως ανθίζει...
Λία Μεγάλου-Σεφεριάδη

Οι άνεμοι των βαλκανικών πολέμων ξεριζώνουν μια ελληνική οικογένεια από τις Σαράντα Εκκλησιές της Ανατολικής Θράκης. Οι επιζήσαντες βρίσκουν καταφύγιο στην απελευθερωμένη Μακεδονία. Στην κοσμοπολίτικη Καβάλα, την τότε «πόλη των δολαρίων», ιδρύουν ένα από τα πρώτα πολυκαταστήματα του ελλαδικού χώρου την εποχή της δόξας των καπνών. Εκεί γεννιέται η Ηλέκτρα με το γονίδιο της γενναιοδωρίας. Εκεί μεγαλώνει σαν πριγκιπέσα. Και ξαφνικά νέος πόλεμος, ελληνοϊταλικός, βουλγαρική κατοχή και νέα φυγή της οικογένειας στη γερμανοκρατούμενη Θεσσαλονίκη. Καινούργιο ξεκίνημα απ’ το ναδίρ, καινούργια προκοπή.
Ένας έρωτας που δοκιμάζεται από τη δίνη του πολέμου. Μια ακριβοπληρωμένη ευτυχία. Τα όνειρα και οι προσδοκίες που σαρώνει ο εμφύλιος. Το πένθος της Ελλάδας, το πένθος της Ηλέκτρας. Κι έπειτα πάλι αγώνας, πάλι δημιουργία, πάλι προκοπή. Η μαχητική Ηλέκτρα στήνει στην Αθήνα μια ζηλευτή επιχείρηση, ώσπου κάποτε έρχεται η ώρα να καταστραφεί κι αυτή. Όχι από πόλεμο ετούτη τη φορά, αλλά από την πιο μεγάλη προδοσία. Η Ηλέκτρα της γενναιοδωρίας, η μεγαλωμένη στα πούπουλα, περπατάει ξυπόλυτη στ’ αγκάθια, αλλά με το κεφάλι πάντα ψηλά.



17 Ιουν 2011
Μαθήματα Ελληνικών
Zακλίν ντε Pομιγύ

«Δεν θα κουραστούμε ποτέ να εγκωμιάζουμε τις αρετές του αρχαίου ελληνικού πνεύματος και την επίδραση που άσκησε στον ευρωπαϊκό πολιτισμό. Όμως η μαγεία που αποπνέουν τα ελληνικά κείμενα, έστω και μέσα από τις όσο το δυνατόν πιστότερες μεταφράσεις τους, αιχμαλωτίζει σε τέτοιο βαθμό τον αναγνώστη, που σπάνια γίνεται λόγος για το χρέος το οποίο οφείλει η ελληνική λογοτεχνία στην ίδια την ελληνική γλώσσα, έτσι όπως αυτή διαμορφώθηκε στην πορεία του χρόνου προσφέροντας στους ποιητές και στους πεζογράφους της ένα απαράμιλλο εργαλείο, που τόσο πολύ ζήλεψαν οι Ρωμαίοι.Με τις εξαίρετες ιδιότητες της ελληνικής γλώσσας θα ασχοληθεί τούτο το βιβλίο, όχι για να διδάξει τις μορφές ή τους κανόνες της, αλλά για να περιγράψει τις ομορφιές της. Σκοπός μας είναι να αναδείξουμε μέσα από μια σειρά παραδειγμάτων τις λεπταίσθητες εκφραστικές αποχρώσεις που παρήγαγε η ελληνική γλώσσα με τους τόσο ιδιαίτερους μηχανισμούς της, και να επιχειρήσουμε υπό αυτή τη σκοπιά να ερμηνεύσουμε τόσο την εκπληκτική επίδραση και διάδοση της γλώσσας αυτής σε έναν ευρύτατο γεωγραφικό τομέα, όσο και τον τρόπο με τον οποίο άφησε τη σφραγίδα της στις περισσότερες γλώσσες της Ευρώπης, με πρώτη τα λατινικά, στο πέρασμα των αιώνων».

Zακλίν ντε Pομιγύ   




10 Ιουν 2011
Στο Δρόμο.
Τζακ Κέρουακ

«... Οι μόνοι πού αξίζουν για μένα είναι οι τρελοί, αυτοί που τρελαίνονται να ζήσουν, να μιλήσουν, να σωθούν, που ποθούν τα πάντα την ίδια στιγμή, αυτοί που ποτέ δεν χασμουριούνται ή δεν λένε κοινότοπα πράγματα, αλλά που καίγονται, καίγονται, καίγονται σαν τα μυθικά κίτρινα ρωμαϊκά κεριά...» Αυτή η αναζήτηση επιβεβαίωσης φέρνει τον Σάλ στο δρόμο για το Ντένβερ και το Σάν Φρανσίσκο, το Λος Αντζελες, το Τέξας και το Μεξικό, άλλοτε με τον Ντην Μόριαρτι, τον ήρωα-άγιο φίλο του, άλλοτε μονάχο του …Υπάρχουν κομμάτια του Στο δρόμο όπου το γράψιμο έχει τόση ομορφιά πού σχεδόν σου κόβεται η ανάσα. Υπάρχει η περιγραφή μιας τσάρκας μ' αυτοκίνητο μέσα άπ' όλη τη χώρα που μοιάζει πολύ με μια τσάρκα πάνω σε τραίνο που αφηγείται ο Τόμας Γούλφ. Υπάρχουν λεπτομέρειες ενός ταξιδιού στο Μεξικό που είναι μαζί τρομερές, τρυφερές και αστείες. Και, τελικά, υπάρχει μια περιγραφή τζαζ πού δεν υπάρχει άλλη τέτοια στο αμερικάνικο μυθιστόρημα, τόσο για τη διορατικότητα της, όσο για το στυλ και την αριστουργηματική τεχνική της.




03 Ιουν 2011
Η Γυναίκα στην Αρχαιότητα.
Θόδωρος Καρζής

Τα ιστορικά γεγονότα που σφράγισαν την πορεία της ανθρωπότητας μας είναι γνωστά, σχεδόν αποκλειστικά, από αντρικές γραφίδες. Αυτό, κάθε άλλο παρά μεμπτό θα ήταν, αν οι γραφίδες των ιστορικών συγγραφέων δεν αγνοούσαν, επίσης σχεδόν αποκλειστικά και με διαφαινόμενο αίσθημα ανωτερότητας, την παράλληλη κοινωνική δραστηριότητα, καθώς και τη συμβολή στο ιστορικό γίγνεσθαι, του φύλου στο οποίο δεν ανήκουν γιατί, βέβαια, κάθε αναγνώστης με κρίση θ' αναρωτηθεί, πώς άραγε συμβαίνει και στη διάρκεια μυριάδων χρόνων δεν έχει πρόσωπο, αν όχι ούτε και ύπαρξη, το ένα από τα δύο όλα κι όλα φύλα, που με τον όγκο του συνθέτει το μισό πληθυσμό του πλανήτη και με την ποιότητα του αναδείχνεται σε σταθερό δέλεαρ όλων των αντρών, άρα κι εκείνων που τόσο επιδεικτικά εμφανίζονται να το αγνοούν.
Η Γυναίκα στην αρχαιότητα γράφτηκε χωρίς τις γνωστές εκείνες προκαταλήψεις, που με το μανδύα, είτε του «φεμινισμού», είτε του «αντιφεμινισμού», αποχτούν προκαταβολικά την ιδιότητα των εκτελεστών της ιστορικής έρευνας. Μπορεί ο συγγραφέας να τρέφει τα οφειλόμενα απ' όλους τους άρρενες αισθήματα προς το γυναικείο φύλο, αλλά πραγματεύεται τα γεγονότα που αφορούν το θέμα του χωρίς καμιά διάθεση υποκειμενισμού, που μοιραία θα οδηγούσε στον εξωραϊσμό τους, δηλαδή σε λειψές αλήθειες. Από την άλλη μεριά, όμως, οι ιστορικές πηγές που χρησιμοποιήθηκαν αντιμετωπίζονται με προσοχή και, όπου χρειάζεται, με επιφύλαξη ή σκεπτικισμό, αφού σχεδόν όλες προέρχονται από άντρες, πολλοί από τους οποίους δεν κρύβουν καθόλου το μισογυνισμό τους, με όλα τα ιστορικά «ημαρτημένα» που αυτός συνεπάγεται.
Αν, ακολουθώντας μια τέτοια μέθοδο, ο συγγραφέας μπόρεσε να προσφέρει κάτι χρήσιμο, όχι στις γυναίκες ειδικά ή στους άντρες, αλλά στο κυνήγι της αλήθειας, που δίνει ένα γενικότερο νόημα στη ζωή, αυτό είναι κάτι που θα το κρίνουν όσες και όσοι αποφασίσουν να γυρίσουν τη σελίδα.




27 Μαι 2011
Το σπίτι στο Βόσπορο.
Zoυλφί Λιβανελί

Όταν οι νέοι ιδιοκτήτες της επιβλητικής έπαυλης πάνω στον Βόσπορο διώχνουν τη γηραιά κυρία, τη Λεϋλά, την Κυρά, από το "παράσπιτο" που ήταν το σπίτι της, με τίτλους ιδιοκτησίας, επί εβδομήντα έξι συναπτά έτη, εκείνη μένει με τη βαλίτσα της πεισματικά απ' έξω αρνούμενη τη φιλοξενία που με αγάπη τής πρόσφεραν όλοι οι κάτοικοι της περιοχής...
"Μια τρελή που κάθεται μπροστά στην πόρτα του κήπου του γιαλιού των Μπόσναλι..."
"Μπορώ να πάω εγώ γι' αυτό το ρεπορτάζ;" είπε ο Γιουσούφ μόλις τ' άκουσε -είχε αρχίσει να δουλεύει στην εφημερίδα πριν από έξι μήνες.
"Σου κίνησε πολύ το ενδιαφέρον;" τον ρώτησε ο αρχισυντάκτης.
"Την ξέρω αυτή τη γυναίκα" είπε ο Γιουσούφ. "Δεν είναι καμιά τρελή".
"Καλά, άντε πήγαινε" είπε ο αρχισυντάκτης. "Μην καθυστερήσεις όμως, έχουμε πολλή δουλειά".
"Με θεωρεί ακόμα στραβάδι", είπε από μέσα του ο Γιουσούφ.
Στο σαγηνευτικό αυτό μυθιστόρημα, περνάμε διαδοχικά από την Κωνσταντινούπολη των χρόνων των Βαλκανικών πολέμων στην Κωνσταντινούπολη του σήμερα - τα χωριά του Βοσπόρου και το Τζιχανγκίρ. Ο Ζουλφί Λιβανελί σκιαγραφεί τη ζωή δύο γυναικών μέσα από το πλέγμα της μεταξύ τους σχέσης και των σχέσεών τους με τους άλλους. Πρόσφυγες και απάτριδες, πολιτικά γεγονότα και κοινωνικές εξελίξεις να τρέχουν... Αντίσταση, περηφάνια, πλεονεξία, αρχοντιά και το "απροσδόκητο". Ποια γεύση, εξάλλου, θα είχε η ζωή αν έλειπε το απροσδόκητο;



20 Μαι 2011
Να δώσουμε στα παιδιά την όρεξη για διάβασμα.
Kριστιάν Ποσλανιέκ

«Δεν διαβάζουν! Πώς θα στρέψουμε τα παιδιά στο διάβασμα;» παραπονιούνται συχνά οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί. Kι όμως, υπάρχουν δεκάδες αναγνωστικές εμψυχώσεις που μπορούν να εφαρμοστούν στα σχολεία, τις βιβλιοθήκες, τα πολιτιστικά κέντρα... Mοναδικός στόχος τους είναι να δώσουν στα παιδιά την όρεξη για διάβασμα.
Kαθεμιά από αυτές τις εμψυχώσεις παρουσιάζει ένα ή περισσότερα από τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
  • Δίνει με ελκυστικό τρόπο πληροφορίες για ενδιαφέροντα βιβλία.
  • Oδηγεί τα παιδιά στο διάβασμα μέσω δραστηριοτήτων που εμπεριέχουν το στοιχείο του παιχνιδιού.
  • Στρέφει τα παιδιά στο διάβασμα μέσω της ανάληψης κοινωνικής ευθύνης.
  • Προσφέρει στα παιδιά τα μέσα για να εμβαθύνουν στο διάβασμα των βιβλίων.
Όλες αυτές οι δραστηριότητες απευθύνονται κυρίως στους αδύνατους αναγνώστες και στα παιδιά που δεν διαβάζουν καθόλου. Tο βιβλίο περιγράφει τριάντα αναγνωστικές εμψυχώσεις, που ασκούνται από το Nηπιαγωγείο ως το Λύκειο – συχνά μέσα από τα κείμενα των εμψυχωτών ή εκπαιδευτικών που τις εφαρμόζουν. Eπίσης, επαναπροσδιορίζει κάποιες θεμελιώδεις έννοιες, όπως η ουσία του διαβάσματος, ο τρόπος που ιδιοποιείται ο αναγνώστης τα επίπεδα της ανάγνωσης, οι παράγοντες που συντελούν στην αποτελεσματικότητα μιας αναγνωστικής εμψύχωσης...



13 Μαι 2011
Το φύλλο - Το πηγάδι - Τ' αγγέλιασμα.
Βασίλης Βασιλικός

H Τριλογία είναι η πολεμική φωνή ενός εξεγερμένου νέου των σίξτις. Κι όπως ακριβώς η ροκ μουσική εκείνης της περιόδου έτσι και η Τριλογία κατόρθωσε, χάρη στην αυθεντικότητα του ύφους της και την καθολικότητα των θεμάτων της, να διατηρήσει αυτή τη φωνή ζωντανή και πάντα ανατρεπτική στο μάκρος του χρόνου.
Στο Φύλλο, η Φύση εκδικείται τους πρώτους τυχόντες: τους ενοίκους μιας πολυκατοικίας που συμβιβάζονται με την καταστροφή της. Στο Πηγάδι, η Γη εκδικείται εκείνους που την απαρνούνται ασφαλισμένοι στην ψευδαίσθηση της τεχνολογίας.
Στο Αγγέλιασμα, η Ζωή εκδικείται όσους εναποθέτουν τις ελπίδες τους σε μια άλλη ζωή (τη μεταφυσική ή εκείνη των αριστερών οραμάτων).
Το Φύλλο είναι ένα μανιφέστο ισοδύναμο της πιο ρηξικέλευθης σύγχρονης Οικολογίας το Πηγάδι είναι μια προφητική παρωδία της μεταβιομηχανικής εποχής με απηχήσεις από το δαντικό Καθαρτήριο το Αγγέλιασμα είναι μια τολμηρή καταγγελία του καπιταλιστικού κόσμου ως καθολικής απάτης.
Σε παράλληλη τροχιά με την Τριλογία του Στρατή Τσίρκα και το Κιβώτιο του 'Αρη Αλεξάνδρου, η Τριλογία του Βασίλη Βασιλικού καταγράφεται ως ένα από τα σημαντικότερα λογοτεχνικά έργα της μεταπολεμικής περιόδου στον εικοστό αιώνα.
Πρόκειται για συλλεκτική έκδοση σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων, αριθμημένη και υπογεγραμμένη από τον συγγραφέα.



06 Μαι 2011
Χίλια και ένα μυστήρια του Σύμπαντος.
Russell Stannard

Η Συμπαντική Ομοσπονδία το 'χε αποφα¬σίσει: το Σύμπαν μας είχε τα χάλια του ήταν μολυσμένο και ακατάλληλο για ζωή έπρεπε να καταστρ.. εε.. να ανακαινιστεί. Και αυτό ήταν παιχνιδάκι για τον Φρεντ, τον Αρχιεξολοθρευτή, τώρα που είχε στη διάθεση του τον Κοσμοαφανιστή Μοντέλο II. Το μόνο που περίμενε ήταν η μοιραία εντολή του Δικαστή.
Η Φύση προσπαθούσε αγωνιωδώς να κερδίσει χρόνο. Οι ιστορίες της για τα μυστήρια και τα θαύματα του Κόσμου μας γοήτευαν τον Δικαστή. Αλλά πόσο θα διαρκούσε αυτό; Και πώς θα έβαζε «στο κόλπο» τους μαθητές της τάξης της; Πώς θα έπειθαν τον Δικαστή πως το Σύμπαν μας ήταν πραγματικά κάτι το ξεχωριστό κι ότι έπρεπε εξάπαντως να συνεχίσει να ζει;
Αυτή η ιστορία, γεμάτη αγωνία και συγκίνηση, εισάγει τους αναγνώστες —παιδιά και ενηλίκους— στα μεγάλα μυστικά της φυσικής μ' έναν αντυπωσιακά εμπνευσμένο και συνάμα διασκεδαστικό τρόπο.



29 Απρ 2011
Ο Κόσμος της Σοφίας.
Γιοστέιν Γκάαρντερ

Ενα μυθιστόρημα με ήρωες δύο διαφορετικές κοπέλες και έναν ανώνυμο επιστολογράφο. Ενα βιβλίο μυστηρίου. Ενα μυθιστόρημα σκέψης, γνώσης, πνεύματος, απόλαυσης, περιπέτειας. Kαι πάνω απ' όλα η Iστορία της Φιλοσοφίας από την αρχή ως την εξέλιξή της μέχρι σήμερα.
Πρόκειται για ένα υπέροχο βιβλίο που χαρίζει στον καθένα μας ένα τέτοιο ταξίδι γνώσης και φαντασίας με «ανοιχτό» εισιτήριο, έτσι ώστε να ταξιδέψουμε όποτε θέλουμε και όσες φορές επιθυμούμε. Γνωρίζοντας την ιστορία μας και, συνεπώς, όλα αυτά που έπραξαν κάποιοι, πριν τόσα χρόνια, για να ζούμε εμείς σε έναν καλύτερο κόσμο, μας δίνει σίγουρα δύναμη και θέληση για να αντιμετωπίσουμε το αύριο. Τέλος, αν υπάρχουν κάποιοι με τον απαραίτητο ζήλο για να ακολουθήσουν το παράδειγμα εκείνων που τόσο πάλεψαν, θα ήταν φρόνιμο να το πραγματοποιήσουν για να μπορέσουμε να αφήσουμε και εμείς κάτι σε αυτούς που θα μας «διαδεχθούν».



22 Απρ 2011
Η Ζωή εν Τάφω.
Στρατής Μυριβήλης

Το Η ζωή εν τάφω άρχισε να σχεδιάζεται μέσα στα χαρακώματα του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, στην προκάλυψη του Μοναστηριού της Σερβίας. Ένα κεφάλαιο κιόλας δημοσιεύτηκε από τότε στην εφημερίδα Νέα Ελλάδα, που ’βγαινε στη Θεσσαλονίκη το 1917. Mετά από τη Μικρασιατική Καταστροφή, το πρώτο σύνολο μπήκε σαν επιφυλλίδα στη βδομαδιάτικη Καμπάνα της Μυτιλήνης. Το ανάτυπο από κείνη την επιφυλλίδα (1924) στάθηκε η πρώτη έκδοση του βιβλίου. Από τότε το Η ζωή εν τάφω σημειώνει μια σταθερή πορεία ως τις μέρες μας, ανάμεσα σε πολλές και τρικυμιώδεις πολιτικές περιπέτειες, ενθουσιασμούς και παρεξηγήσεις. Η κυκλοφορία του βιβλίου είχε απαγορευτεί τα τέσσερα χρόνια της μεταξικής δικτατορίας και τα κατοπινά τέσσερα της Κατοχής. «Ο πόλεμος, η φρίκη και η αγωνία του, οι ανατριχιαστικές κι εφιαλτικές σκηνές του, υπάρχουν και περιγράφονται στο βιβλίο, για να δείξουν τη σημασία και την ομορφιά της ζωής. Και είναι ακριβώς το χαράκωμα, οι κακουχίες και οι ταλαιπωρίες του πολέμου, που έκαναν τον Στράτη Μυριβήλη να νιώσει τη ζωή ανάμεσα από το κορμί, να γνωρίσει και να διακηρύξει το πρωτείο του σώματος, να γίνει ο υλιστής και ο ηδονιστής που βλέπει τη ζωή σαν ερωμένη.»



15 Απρ 2011
Δέκα Επιστολές προς εκείνους που τολμούν να διδάσκουν.
Paulo Freire

Στο βιβλίο αυτό ο Freire μιλά στους εκπαιδευτικούς με βάση την εμπειρία του ως δάσκαλος και θεωρητικός της παιδαγωγικής. Κανένα άλλο βιβλίο του δεν εξηγεί τόσο τεκμηριωμένα τις συνέπειες που έχουν για την διδακτική πράξη οι ιδέες και οι πρωτοποριακές θεωρίες του. Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι η επιτυχία του δασκάλου εξαρτάται από τη σταθερή αφοσίωσή του στη μάθηση και στην κατάρτιση, ως μέρος μιας συνεχούς αξιολόγησης της διδακτικής του πράξης μέσα στην τάξη. Η αποστολή του δασκάλου, σύμφωνα με το Freire, είναι ευχάριστη και απαιτητική. Χρειάζεται σοβαρότητα και επιστημονική, σωματική και συναισθηματική προετοιμασία. Είναι μια αποστολή που απαιτεί από αυτούς που αφοσιώνονται στη διδασκαλία να καλλιεργήσουν ένα είδος αγάπης, όχι μόνο για τους άλλους, αλλά και γι’ αυτήν καθαυτή τη διαδικασία που ενυπάρχει στη διδασκαλία. Είναι αδύνατο να διδάξει ο δάσκαλος χωρίς το θάρρος να αγαπάει, χωρίς το θάρρος να προσπαθεί χίλιες φορές προτού τα παρατήσει. Παρατηρώντας την περιέργεια των μαθητών του και τον τρόπο που αναπτύσσουν στρατηγικές μάθησης, βοηθείται να προσεγγίσει αμφιβολίες, επιτυχίες και τα δικά του λάθη. Όταν είναι ανοιχτός να αναγνωρίσει τους διαφορετικούς δρόμους που ακολουθούν τα παιδιά για να μάθουν, τότε αναδιαμορφώνει διαρκώς τα μονοπάτια της δικής του περιέργειας, ανοίγοντας τις πόρτες σε τρόπους μάθησης που θα ωφελήσουν όλους μέσα στην τάξη.



08 Απρ 2011
Δυτικά του Νείλου
Πέρσα Κουμούτση

Στο κατώφλι της Επανάστασης του 1952 στην Αίγυπτο, που άλλαξε τα εδραιωμένα για χιλιετίες δεδομένα στη Μέση Ανατολή, προκαλώντας κατάπληξη και πονοκέφαλο στον Δυτικό κόσμο, ένας αξιωματικός του στρατού γνωρίζει μια «ξένη» και την ερωτεύεται παράφορα. Οι καταστάσεις, όμως, τους χωρίζουν και η νεαρή κοπέλα βρίσκει καταφύγιο στον ομοεθνή σύζυγό της. Μόνο που η αγάπη για τον Αιγύπτιο αξιωματικό την καταδιώκει σαν ορκισμένος εχθρός. Λίγα χρόνια αργότερα, οι δυο νέοι συναντιούνται πάλι. Μόνο που οι περιστάσεις και οι ρόλοι έχουν αλλάξει ριζικά και ο ταπεινός και πειθήνιος οικοδεσπότης, έχοντας αποκτήσει επιτέλους τη δύναμη και την ανεξαρτησία του, απαιτεί τώρα πλήρη υποταγή από το φιλοξενούμενό του. Τι γίνεται όμως όταν σε αυτό το δίλημμα φωλιάζει ο έρωτας και μια μεγάλη αγάπη; Μια χρονική στιγμή που σημάδεψε την παγκόσμια Ιστορία και συνέβαλε στο τέλος μιας εποχής για την ελληνική παροικία της Αιγύπτου.



01 Απρ 2011
Ποιήματα του Αλμπέρτο Καέϊρο
Φερνάντο Πεσσόα

Είμ' ένας φύλακας κοπαδιών.
Το κοπάδι είν' οι σκέψεις μου
κι οι σκέψεις μου είν' όλες αισθήσεις.
Σκέφτομαι με τα μάτια και τ' αυτιά
και με τα χέρια και τα πόδια
και με τη μύτη και το στόμα.
Να σκέφτεσαι ένα λουλούδι σημαίνει να το βλέπεις και να
το μυρίζεις.
Να τρως ένα φρούτο σημαίνει να γνωρίζεις την αίσθηση του.
Γι' αυτό, σαν μια μέρα όλο ζέστη,
νιώθω θλιμμένος πού την απολαμβάνω τόσο
κι απλώνομαι παράμερα καί πάνω στα χορτάρια
και κλείνω τα μάτια ολόζεστα,
νιώθω το κορμί μου ολάκερο να 'χει αναποδογυρίσει στην
πραγματικότητα,
ξέρω την αλήθεια κι είμ' ευτυχισμένος.


25 Μαρ 2011
Έφηβοι: Προβλήματα και ανησυχίες
Φρανσουάζ Ντολτό

Το βιβλίο αυτό δίνει ιδέες που σαν βγάζουν από δύσκολες καταστάσεις, μιλά για πράγματα της καθημερινής ζωής που πολύ συχνά αποσιωπούνται ή έχουν δυσάρεστες συνέπειες: για τη φιλία, την αγάπη, τη σεξουαλικότητα, για τη βία, τα ναρκωτικά, την ντροπή, για τους γονείς και τους ενήλικους.
Επισημαίνει τις παγίδες και δίνει δυνάμεις που βοηθούν να κάνετε επιλογές, να αναλάβετε κινδύνους που οδηγούν στην υπευθυνότητα και την αυτονομία. Επίσης βοηθά τους γονείς ν' αποκοπούν από τα παιδιά τους με λιγότερο πόνο και περισσότερο σεβασμό.


18 Μαρ 2011 - Έτος Οδυσέα Ελύτη
Τα Ρω του Έρωτα
Οδ. Ελύτης

Μια καταπληκτική συλλογή ποιημάτων του Οδυσσέα Ελύτη.

ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΥ ΒΟΡΙΑ

Του μικρού Βοριά παράγγειλα
να 'ναι καλό παιδάκι
Μη μου χτυπάει πορτόφυλλα
και στο παραθυράκι

Γιατί στο σπίτι που αγρυπνώ
η αγάπη μου πεθαίνει
Και μες στα δάκρυα την κοιτώ
που μόλις ανασαίνει

  Με πιάνει το παράπονο
γιατί στον κόσμο αυτόνα
Τα καλοκαίρια τα 'χασα
κι έφτασα στο χειμώνα

Σαν το καράβι που άνοιξε
τ' άρμενα κι αλαργεύει
θωρώ να χάνονται οι στεριές
κι ο κόσμος λιγοστεύει
Γεια σας περβόλια γεια σας ρεματιές
γεια σας φιλιά και γεια σας αγκαλιές
Γεια σας οι κάβοι κι οι ξανθοί γιαλοί
γεια σας οι όρκοι οι παντοτινοί.


11 Μαρ 2011
Το κόκκινο και το μαύρο
Σταντάλ

Ο Ιουλιανός Σορέλ, γιος ξυλουργού από το Βερριέρ, άνθρωπος ευαίσθητος όσο και φιλόδοξος, απεχθάνεται (όπως και ο Σταντάλ) τη γαλλική επαρχία και αναζητά την τύχη του στην υψηλή κοινωνία του Παρισιού, για να καταλήξει τέλος στη λαιμητόμο.
Μέσα από την ιστορία του Ιουλιανού Σορέλ, που συμπυκνώνει στο πρόσωπό του όλες τις αντιφάσεις της εποχής του, το πραγματικό πάθος και την υποκρισία, το περήφανο ήθος του επαναστάτη και την ευελιξία του τυχοδιώκτη, ο Σταντάλ σκηνοθετεί ολόκληρη τη γαλλική κοινωνία στην εποχή της Παλινόρθωσης (1814-1830).


04 Μαρ 2011
Το παιχνίδι των Θεών
Κατρίν Κλέμαν

ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΤΩΝ ΘΕΩΝ Ο Τεό είναι ένας πανέξυπνος νεαρός που ζει μια φυσιολογική ζωή όπως όλα τα παιδιά της ηλικίας του. Όταν ξαφνικά αρρωσταίνει χωρίς να μπορεί κανείς να βρει την αιτία, εμφανίζεται η πλούσια και εκκεντρική θεία Μάρθα που πιστεύει πως γνωρίζει το καλύτερο φάρμακο. Αποφασίζει να πάρει τον Τεό και και να κάνουν μαζί το γύρο του κόσμου των θρησκειών. Η Κλεμάν μάς μεταφέρει στην άλλη άκρη της γης και μας φέρνει σε επαφή με χριστιανούς, μουσουλμάνους, εβραίους, ινδουιστές, βουδιστές. Οι θεοί μπλέκονται σε ένα παιχνίδι διασκεδαστικό και παράλληλα εκπαιδευτικό.
Ο νεαρός Τεό αν και αποδέχεται τη μοίρα του, αντιδρά και συγκινεί. Η εξυπνάδα και οι γνώσεις του προκαλούν το θαυμασμό ενώ η αυθάδεια που επιδεικνύει και οι ερωτήσεις του γεμάτες απλότητα και αφέλεια προκαλούν χαμόγελα. Ο αναγνώστης ταξιδεύει μαζί του και μέσα από το μακρύ οδοιπορικό του γνωρίζει από κοντά τα μαγευτικά μέρη της Ανατολής και της Δύσης, τις θρησκευτικές συνήθειες, τη θερμή πίστη στο «Θεό» και τη δύναμη του θείου πνεύματος. Πρόκειται για ένα εκπληκτικό βιβλίο, εφάμιλλο του «Κόσμου της Σοφίας». Με οδηγούς δύο χαρισματικούς ήρωες, η Κατρίν Κλεμάν γράφει ένα μαγευτικό αριστούργημα που θα συναρπάσει τους αναγνώστες κάθε ηλικίας.


25 Φεβ 2011
Τα ψάθινα καπέλα
Μαργαρίτα Λυμπεράκη

Τρία καλοκαίρια μέσα στο λαμπρό φως της Αττικής, τρεις αδελφές στην άνθησή τους, η Μαρία ,η μεγαλύτερη, αισθησιακή, κοντά στα μυστήρια της φύσης, η Ινφάντα, φλογερή αλλά συγκρατημένη μπροστά στον έρωτα, η Κατερίνα, διψασμένη για ανεξαρτησία, που διαλέγει το όνειρο. Η Κατερίνα αφηγείται τα τρία αυτά καλοκαίρια με φαντασία, χιούμορ και απέραντη τρυφερότητα , με νεανική χάρη που έχει κιόλας έναν τόνο νοσταλγίας.
Βιβλίο γοητευτικό, γεμάτο ενθουσιασμό, που κρατάει τον αναγνώστη ευχάριστα ανήσυχο, όπως είναι κανείς απέναντι στο γυναικείο μυστήριο. ΤΑ ΨΑΘΙΝΑ ΚΑΠΕΛΑ κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά το 1946 και στο Παρίσι το 1950 από τις εκδόσεις Gallimard με τον τίτλο Trois Etes.


18 Φεβ 2011
Ικμπάλ
D Adamo, Francesco

Η αληθινή ιστορία του Ικμπάλ, του δωδεκάχρονου αγοριού απο το Πακιστάν που έγινε για όλο τον κόσμο το σύμβολο του αγώνα κατά της εκμετάλλευσης της παιδικής εργασίας. Η οικογένεια του τον παραχώρησε σε αντάλλαγμα ενός δανείου μόλις δεκαέξι δολαρίων. Υποχρεωμένος να δουλεύει σε ένα εργοστήριο χαλιών από το πρωί μέχρι το βράδυ, αλυσοδεμένος στο τελάρο που ύφαινε, κάτω από απάνθρωπες συνθήκες, όπως και χιλιάδες άλλα παιδιά στις πιο φτωχές χώρες του κόσμου, ο Ικμπάλ θα βρει τη δύναμη να επαναστατήσει, να καταγγείλει τη Μαφία των χαλιών, να οδηγήσει στη σύλληψη του αφεντικού του, συμβάλλοντας στην απελευθέρωση εκατοντάδων άλλων παιδιών-σκλάβων.
Ένα μυθιστόρημα καταγγελίας, συγκινητικό αλλά και οργισμένο, που κάνει λόγο για την αξία της ελευθερίας και της μνήμης που οπωσδηπότε πρέπει να διατηρηθεί, γιατί χωρίς μνήμη δεν υπάρχει ελπίδα για το μέλλον.


11 Φεβ 2011
Η Ιστορία του Γάτου που έμαθε σ'ένα Γλάρο να πετάει
Luis Sepulveda

Πρόκειται για την ιστορία μιας γλαροπούλας που μολύνθηκε από το πετρέλαιο και όντας έτοιμη να γεννήσει πέφτει στην αυλή που μένει ένας γάτος, ο Ζορμπάς και του ζητάει ως χάρη να μη φάει το μικρό της αλλά να το φροντίσει. Ο γάτος δίνει την υπόσχεση του και μεγαλώνει το γλαρόπουλο, του δίνει το όνομα Καλότυχη και προσπαθεί μαζί με άλλους γάτους να το μάθει να πετάει.

Μια ιστορία ρομαντική, μαγική, συγκινητική που περιέχει μυρωδιές από τα παιδικά μας χρόνια και μας διδάσκει πως ακόμη και οι εχθροί μπορούν όχι μόνο να συνυπάρξουν αλλά και να βοηθήσουν ο ένας τον άλλον. Το βιβλίο που μου έμαθε να περιμένω την Καλότυχη και να πιστεύω ότι «πετάει μόνο αυτός που τολμάει να πετάξει».


04 Φεβ 2011
ΜΕΤΩΠΟ ΣΤΟΝ ΚΑΘΡΕΠΤΗ
Μερκούριος Αυτζής

Η Άννα είναι μια όμορφη κοπέλα που βιάζεται να γνωρίσει τη ζωή. Τα πράγματα γι’ αυτήν, όμως, δεν είναι καθόλου εύκολα. Τα όνειρά της, η εφηβική της αθωότητα, τα σχέδιά της για το μέλλον, όλα είναι θολά και αβέβαια. Στέκεται μπροστά στον καθρέφτη κι είναι ο καθρέφτης της ψυχής της ραγισμένος. Μοναδική… διέξοδος φαίνεται να είναι η βουλιμία. Τρώει αχόρταγα ό,τι βρει, για να πάρουν σειρά η τουαλέτα, η ανακούφιση… Η ικανοποίηση όμως δε διαρκεί πολύ. Οι εφιάλτες δεν την αφήνουν,  καραδοκούν σε κάθε της κίνηση. Αν ήταν τουλάχιστον ο πατέρας κοντά της… Η μάνα, οι φίλες της, ο παππούς αδυνατούν να τη βοηθήσουν. Ή μήπως όχι; Κι ο έρωτας; Ποιος θα σταθεί δίπλα της Άγγελος πραγματικός; «Η ζωή είναι γλυκιά», της ψιθυρίζει και καρφιτσώνει την ελπίδα στην καρδιά της. Σαν λουλούδι στο πέτο… Ένα μυθιστόρημα που αφορά όχι μόνο τους εφήβους αλλά και τους γονείς τους.